Eiropas kredītsistēma profesionālajai izglītībai un mācībām (European Credit System for Vocational Education and Training, ECVET) ir metodiska sistēma, lai aprakstītu valstī piešķirtās izglītības kvalifikācijas, izmantojot mācīšanās rezultātus (learning outcomes).
ECVET mērķis ir atbalstīt un veicināt pārrobežu mobilitāti un starptautiskās mūžizglītības iespējas profesionālajā izglītībā. ECVET neparedz kvalifikāciju un profesionālās izglītības sistēmu pilnīgu saskaņošanu, bet gan labāku kvalifikāciju salīdzināmību un savienojamību, lai sekmētu iedzīvotāju mūžizglītību un mobilitāti Eiropas izglītības un darba tirgū.
ECVET sistēmas izveide pamatojas uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 18. jūnija Ieteikumu par Eiropas kredītpunktu sistēmas izstrādi profesionālajai izglītībai un apmācībai (ECVET). Ieteikuma tekstu skatīt Bibliotēkas sadaļā.
ECVET principi
ECVET ieviešana Latvijā
Latvijā tiek īstenota virkne reformu profesionālajā izglītībā, kas veicina ECVET principu ieviešanu:
Modulārās pieejas ieviešana – profesionālās izglītības programmas saturiski pārstrukturē, lai izveidotu elastīgas profesionālās izglītības programmas, kas nodrošinātu iespēju ātri reaģēt uz darbaspēka pieprasījumu/izmaiņām gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Modulārā pieeja dod iespēju cilvēkiem efektīvi pārvaldīt pārmaiņas un pielāgoties jaunajām attīstības tendencēm - iespēja katram apgūt nepieciešamās kompetences jebkurā izglītības jomā: gan profesionālajā sākotnējā izglītībā, gan profesionālajā tālākizglītībā, gan ikdienas mācīšanās ceļā.
Sasniedzamo mācīšanās rezultātu pieejas izmantošana – profesionālās izglītības programmām un moduļiem saskaņā ar profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasībām tiek noteikti sasniedzamie mācīšanās rezultāti, t.i. zināšanas, prasmes un kompetences, kuras jāapgūst noteiktā mācību posmā. Šī pieeja pārnes uzsvaru no mācību ilguma un mācību priekšmetiem (tie katrs par sevi nenodrošina profesionālo kompetenču apguvi) uz reālo mācīšanos un zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas apgūtas vai jāapgūst mācīšanās procesā.
Veidojot modulārās profesionālās izglītības programmas, sasniedzamos mācīšanās rezultātus apvieno grupās, kas veido sasniedzamo mācīšanās rezultātu vienības, kas dod iespēju atsevišķus sasniedzamos mācīšanās rezultātus:
Sociālā dialoga starp izglītību un darba tirgu stiprināšana – izveidotas 12 Nozaru ekspertu padomes, lai sekmētu nozares profesionālās izglītības efektivitātes un kvalitātes paaugstināšanu; izveidotas 15 Nozaru kvalifikāciju struktūras (NKS), kas raksturo nozarē caurskatāmu, neatkarīgu, tomēr savstarpēji saistītu profesionālo kvalifikāciju struktūru, kas ir atvērta, viegli papildināma vai pilnveidojama ar nozarē aktuālajām profesionālajām kvalifikācijām. Pamatojoties uz NKS, ir izveidots obligāti piemērojamo profesijas standartu/profesionālās kvalifikācijas prasību saraksts.
ECVET un ģeogrāfiskā mobilitāte
ECVET principi tiek lietoti visos trīs mobilitātes posmos:
ECVET pirms mobilitātes | ECVET mobilitātes laikā | ECVET pēc mobilitātes |
Partnerības izveide | Mācību aktivitāšu nodrošināšana, lai sasniegtu Sadarbības līgumā noteiktos mācīšanās rezultātus | Saskaņā ar Saprašanās memorandu un Līgumu |
Saprašanās memoranda parakstīšana | ||
Mācīšanās rezultātu vienības(-u) noteikšana mobilitātei | Audzēkņa mācību sasniegumu novērtēšana | Audzēkņa mobilitātē iegūto mācīšanās rezultātu apstiprināšana |
Vienošanās par mācīšanās rezultātu vērtēšanu | ||
Vienošanās par mācīšanās rezultātu apstiprināšanu un atzīšanu | Audzēkņa rakstveida sekmju novērtējuma sagatavošana | Audzēkņa mobilitātē sasniegto mācīšanās rezultātu atzīšana |
Sadarbības līguma parakstīšana |